Vi vil i denne tidslinje vise kronologisk, hvordan institutionerne og levevilkårerne har været for mennesker med nedsat funktionsevne gennem tiden.
TIDSLINIE:
Før år 1500
Særlige institutioner for ”afvigere”, åndssvage, gale. Grupperne spærrede man inde og de blev afskærmet fra befolkningen.
1500 tallet
Da reformationen kom i 1536 og kongen overtog magten over de katolske kirker og godser, forsvandt de institutionelle rammer og den fattighjælp de udstødte havde fået. Og lovgivningen skelnede mellem værdige og uværdige. De værdige som svage og krøbling fik tiggertegn uddelt.
1600 tallet
I det 17. århundrede oprettede man mange steder i Europa interneringshuse, nogle såkaldte
arbejdslejre, hvor løsgængere og de gale blev anbragt da deres afvigelser var truende for den
normale befolkning.
1700 tallet
I oplysningstiden blev der studeret videnskab omkring de udviklingshæmmede. Der blev
skelnet mellem sindssyge og åndssvage, en tidlig decideret klassifikation i samfundet.
Og efter den fransk revolution i 1789 åbnes der nye hospitaler rundt omkring i Europa
med bedre levevilkår end før.
1800 tallet
Her hører man for første gang begrebet DOWN SYNDROM efter farmaceuten Langdon
Down (1828 – 1896) der opdagede ”dem” (mongolerne) og dermed kom diagnosen til at
hedde Down Syndrom. Selve åndssvagheden blev opfattet som en tilbageståenhed i udviklingen i menneskets evolution.
- ifølge særforsorgen 1891 blev klassifikation en realitet (skelnede mellem åndssvage og sindssyge og ingen af typerne hørte nu under fattighjælp som tidligere).
1900 tallet
I det 20 århundrede skete der fremgang og yderligere udvikling efter Socialreformen 1933, hvor et af hovedprincipperne var at personer under særforsorgen helbredes for deres lidelse (hvor det er muligt) og uddannes til at tage en plads i samfundets almindelige liv og at staten har forpligtelse til at yde/drage omsorg for opdragelse, underhold, forsørgelse, kur og pleje.
- Betegnelsen Særforsorgen ophørte i 1980.
- Danske Handicaporganisationer (DH) stiftet 1934.
- Vandførerfonden. Stiftet 1955 af Viggo Kampmann (Statsminister)
- Normalisering (fra slut 50èrne og frem til i dag under stadig opdatering) de handicappede kunne tilegne sig en hverdag der er ikke-eksisterende – normale samfund (fritidsarbejde, aktivitetsformer og skoleundervisning. m. m )
- I 1956 siger forsorgsloven ti års skolepligtig undervisning, hvor staten tager over Den før private skolegang.
Kilde: Kim Rasmussen, Udviklingshæmmede børns hverdagsliv (2008), 1. udgave, Klim
Ingen kommentarer:
Send en kommentar