Private, professionelle og personlige.
3 P-model | Professionel | Personlig | Private |
Grundlag: | Faglighed | Saglighed | Usaglighed |
Viden/indsigt: | Teoretisk viden | Bearbejdede erfaringer/selv-indsigt | Egne erfaringer (mere eller mindre uarbejdede) |
Handlinger præget af: | Analyser, metoder og evaluering | Intuition, situationsfornemmelse og indfølingsevne | Følelsesladethed, tilfældigheder og egenrådighed. |
Samarbejde: | Tværfaglighed | Samarbejdsvilje | Kæphesterytter |
Behov: | Andres behov | Andre/Egne behov | Egne behov |
Den gode pædagog forstår at integrere den professionelle og den personlige del, så pædagogen fremtræder som en faglig kompetent, men samtidig personligt nærværende person.
Den gode pædagog er bevidst om, at den private del fra tid til anden dukker op – særligt i pressede situationer (indre/ydre pres). Derfor efterspørger den gode pædagog den nødvendige supervision og er hele tiden åben for personlig kritik.
Det er vigtigt at en pædagog kan skelne mellem det professionelle, personlige og private. Pædagogen skal være bevidst om hvornår det er vigtigt at være professionel og hvornår det er vigtigt at bruge sine personlige erfaringer. Det er især vigtigt at pædagogen er bevidst om at lade sine private følelser blive hjemme.
I vores historie kan vi sige at Lise bruger hendes faglighed, teoretiske viden og metoder til at håndtere hele situationen med Maria, Else og forældrene. Hun bruger den personlige del til at bearbejde situationen med sin erfaring, intuition og situationsfornemmelse. Der hvor Lise skal føre en samtale med Else bruger hun også sin indfølingsevne til at sætte sig i Marias sted, men samtidig sin erfaring og faglighed til at fortælle hvordan man skal håndtere situationen og give sin viden fra sig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar